داستان کارروا

فهرست مطالبی که در این نوشته می‌خوانید

تولد یک ایده!

داستان کارروا را باید از خودم شروع کنم، من از کودکی و نوجوانی پایی در بازار و کار داشته‌ام و پایی دیگر در دانشگاه و تحصیل، همچنین همواره در این فکر بوده‌ام که در چه عرصه‌ای می‌توانم مفیدترین باشم،‌ فکرهای این‌چنینی‌م در حین دوره‌ی کارشناسی‌ارشد روانشناسی شدت و کثرت یافت، دنبال مسیری بودم که بتوانم تاثیری بیش از یک روانشناس و فراتر از فرایند مشاوره و درمانِ صرف داشته باشم. همین دغدغه‌هایم زمینه‌ی جستجو و بررسی حوزه‌های مختلفی را فراهم نمود و پس از مدت‌ها تحقیق و فعالیت در عرصه‌های مختلف، حوزه‌ی اشتغال نظرم را جلب نمود.

اما چرا حوزه‌ی اشتغال؟‌ همگی ما می‌دانیم که در حال حاضر مهم‌ترین چالشِ کشور، مسائل اقتصادی است و اشتغال زیربنای بسیاری از مشکلات اقتصادی است. اگر بر روی شغلِ اطرافیانِ خود کمی دقیق شوید کسان بسیاری را خواهید یافت که الهیات خوانده‌اند ولی حسابداری می‌کنند، ‌حسابداری خوانده‌اند اما مشغول نجاری‌اند! و…؛ این یعنی افراد غالباً یا در جای درستی قرار ندارند یا قبلاً در جای درستی آموزش ندیده‌اند! البته این مشکل مختص ایرانِ ما نیست و در بسیاری از جوامع، چنین چالش‌هایی وجود داشته است،‌ اما بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته با آموزش‌های متناسب و کاربردی و همچنین با بکارگماری تخصصی توانسته‌اند بهره‌وری نیروی کار خود را ارتقا داده و در نتیجه کشورشان را رشد دهند.

با توجه به همین توضیح مختصر باید بگویم حوزه‌ی اشتغال به این دلیل برای‌م جذاب بود که انتخاب شغل بخش مهمی از هویت فردی انسان‌ها را شکل می‌دهد، در ثانی انتخاب‌های شغلی غالباً متاثر از ‌استعدادها، ارزش‌ها، توانائی‌ها، آسیب‌ها، زخم‌های روانشناختی و شخصیت ما هستند (دانسته یا ندانسته). به همین دو دلیل می‌توان گفت شغل هر شخصی بیشتر وجود اوست؛ همچنین جامعه هم چیزی نیست جز جمع انسان‌های همان جامعه! پس اگر بتوان در حوزه‌ی اشتغال موثر بود و اصلاح و رشدی ایجاد کرد پس گویی مفیدترین تاثیر را بر جامعه گذاشته‌ایم. به همین دلیل تصمیم گرفتم  با رویکردی روانشناختی به حوزه‌ی اشتغال ورود کنم و در حد وسع خویش گره‌ای از چالش‌های کشور در این عرصه بگشایم.

در ادامه‌ی داستان کارروا سعی می‌کنم فرایندی را که برای خَلق برنامه‌ی خود طی نموده و اهدافی که در ذهن دارم را به صورت مختصر شرح دهم. فکر می‌کنم مطالعه‌ی ادامه‌ی داستان کارروا حس کنجکاوی‌تان را ارضا خواهد نمود!

تحقیق میدانی

قبل از اقدام عملی، تحقیقات نظری و میدانی‌م را در زمینه‌ی وضعیت موجود کاریابی‌ها شروع کردم و پس از مطالعه‌ی قوانین، ضوابط و آئین‌نامه‌‌ها به سمت ملاقات و مصاحبه‌ی حضوری با تعدادی از مدیرانِ پیش‌کسوتِ این حوزه رو آوردم. بسیاری از عزیزان بر من منت گذاشتند و با بذل وقت‌شان راهنمایی‌م نمودند. در کش‌وقوس همین دیدارها جوانبِ مختلفِ موضوع برای‌م روشن شد و متوجه شدم روغن در چراغدان دفاتر کاریابی ته کشیده و نوری کم قوّت سوسو می‌زند و شاید انقریب خاموش شود (به دلایلی که اینجا مجال طرح و بحثش نیست).

بعد از بررسی‌های میدانی متوجه شدم مسیری دشوار و سخت پیش‌روی‌م وجود دارد ولی چون هدف، ایده و برنامه‌ی مشخصی داشتم نور اُمید در وجودم خاموش نشد و با توکل به خدا قدم در راهی گذاشتم که ثمره‌ی آن تولد کارروا بود.

نکاتِ مهم انتخابِ نام ویژند 

انتخابِ نام یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های خلقِ یک ویژند (برند) است و نکات بسیار مهمی دارد که می‌بایست توسط ایده‌پرداز مورد توجه قرار گیرد.

  • باید دارای معنا و مفهومی متناسب با موضوع فعالیت ویژند باشد.
  • باید حتی‌المقدور کوتاه باشد و به راحتی تلفظ شود.
  • باید استفاده نشده باشد یا کمتر استفاده شده باشد.
  • نباید به عنوان نام ویژند دیگری استفاده شده باشد.
  • به عنوان نام و نشان تجاری در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت نشده باشد.
  • دامنه و آدرس اینترنتی‌ش آزاد باشد تا بتوان وبسایت را به آن نام بنا کرد.
  • غیرلاتین و فارسی باشد، در غیراینصورت امکان ثبت ندارد.

ما در فرایند انتخاب نام، صدها نام را با توجه به همین نکات بررسی کردیم. اما ‌نام‌های انتخابی یک یا تعدادی از این مولفه‌ها را دارا نبودند، ولی در نهایت به نامی رسیدیم که قبلاً توسط هیچکدام از کاریابی‌ها استفاده نشده بود و سایر شرایط پیش‌گفته را هم دارا بود. آن نام چیزی نبود جز کارروا،  پس این‌چنین شد که داستان ما کارروا نام گرفت!

کارروا، واژه‌ی برگزیده!

احتمالا برای‌تان سوال ایجاد شده است که کارروا یعنی چه؟ پس باید در خصوص معنای واژه‌ی کارروا و دلیل انتخاب آن کمی توضیح دهیم. واژه‌ی کارروا را از دو منظر می‌توان تعریف و بررسی نمود؛ برای ما هر دو حائز اهمیت ‌بودند و در تصمیم‌مان برای انتخاب آن نقش داشتند، نخست از بُعد معنای لغوی و دوم از لحاظ مفهوم استعاره‌ای.

اول، معنای واژه‌ی «کار» را همه می‌دانیم و نیازی به توضیح آن نیست، اما رَوا را «شایسته»، «سزاوار»، «معقول» معنا کرده‌اند و «کارروا» که از ترکیب دو واژه‌ی «کار+ روا» ساخته شده است را می‌توان کار خیر معنا کرد، اما ترکیب طلائی این دو واژه در لغت‌نامه‌ی دهخدا و فرهنگ عمید «نافع و سودمند جهت پیشرفت کار» معنا شده است. هرچند معنای واژه به مُرادمان بسیار نزدیک بود و تهییج‌مان می‌نمود اما داستان کارروا فقط این نبود! بُعد دومی هم وجود داشت.

دوم، از زاویه‌ی دیگر، کارروا ترکیبی از واژه‌های «کار» و سه حرف ابتدایی «روان‌شناسی» است، پس از این منظر کارروا مخفّف «کار+روان‌شناسی» است. بنابراین در سطحی دیگر کارروا، استعاره‌ای است از کارِ روان‌شناسانه. اما منظورمان از کارِ روانشناسانه چیست؟

مفهوم کار روانشناسانه

در این‌جای داستان کارروا باید توضیح دهیم که کار روان‌شناسانه را هم می‌توان از دو منظر تعریف نمود:

اول، کار روانشناسانه، کاری است که با درنظر گرفتن ابعاد روان‌شناسی کار و ویژگی‌های روان‌شناختی کارجو، به او توصیه می‌شود و چون مبتنی بر شخصیت‌شناسی، استعدادسنجی، رغبت‌سنجی و تحلیل ارزش‌های فرد است، بیشترین همخوانی را با روحیات و ویژگی‌های او دارد و دقیقاً به همین دلیل میزانِ موفقیتِ کارجو را افزایش می‌دهد، چراکه هر کسی را بهر کاری ساختند.

دوم، کار روانشناسانه کاری است که جامعه‌ی دانش‌آموختگان روان‌شناسی و مشاوره به آن مشغول‌اند، بنابراین از این منظر می‌توان کارروا را موسسه‌ای دانست که به صورت ویژه و تخصصی برای روانشناسان و مشاوران کار معرفی می‌کند و نیازهای روان‌شناسانه‌ی کارفرمایان و شرکت‌ها را تامین می‌سازد.

هدف و مطلوبِ ما در کارروا

اما مُراد ما در کارروا هر دوی این ابعاد است و در پیِ آنیم تا با ایجاد شبکه‌ای حضوری و مجازی از نیروهای انسانی متخصص و کارفرمایان:

اولاً، ابعاد روانشناسانه‌ی اشتغال را بحث و ترویج کرده و به عموم کارجویان کمک کنیم تا در انتخاب شغل خود نه صرفاً مسائل مادی و فیزیکی، بلکه جنبه‌های ناملموس روان‌شناختی را مد نظر قرار دهند.

ثانیاً، به جامعه‌ی متخصصان روانشناسی یاری دهیم تا کار متناسب با تخصص و ویژگی‌های خود را کشف و برگزینند.

داستان کارروا

طراحی نماد و نشان تجاری کارروا

در اینجای داستان کارروا به نشان تجاری می‌رسیم. پس از انتخابِ نام، نوبتِ خلقِ نشانِ تجاری رسیده بود؛ باید نمادی طراحی می‌کردیم که معنا و هدف کارروا را متبلور می‌ساخت. نمادی که در آن نشانه‌هایی از روان، علم و کار وجود داشته باشد، پس با کنار هم نهادن این مفاهیمِ بنیادی، هویت خود را بنا کردیم.

چراکه این واقعیتی قطعی و غیرقابلِ کتمان است که جنبه‌های روانی انسان بر روی تمامی تصمیمات، فعالیت‌ها و رفتارهای او تاثیر می‌گذارد و بلکه عامل اصلی و اساسی است. به همین دلیل روانشناسی در طول تقریباً یک قرن اخیر کوشیده است تا از همین رازهای دیده نشده و پنهان موثر بر زندگی انسان پرده بردارد.

ما نشان‌مان را با ترکیبی مفهومی از سه جزء نیم کره‌ی مغز، چرخ دنده‌ی صنعت و نماد علم روانشناسی طراحی نمودیم، این سه جزء در کنار هم شکلی دایره‌ای را تشکیل می‌دهند. نماد علم روانشناسی، حلقه‌ی میانی و اتصال دهنده‌ی دو جزء کنارینِ نشانِِ کاررواست که نشان دهنده‌ی تاثیر جنبه‌های روانشناختی انسان بر روی شغل، کار و صنعت را نشان می‌دهد و همچنین تأکیدی است بر لزوم بهره گرفتن از دانش روانشناسی در انتخابِ بهتر شغلی.

طراحی، پیکربندی و راه‌اندازی وبسایت کارروا

در داستان کارروا کمی هم باید در مورد وبسایت‌مان توضیح دهیم. همزمان با اقداماتِ پیش‌گفته، عملیاتِ طراحی، پیکربندی و راه‌اندازی وبسایت‌‌مان را کلید زدیم و بخش‌ها و کارگروه‌های مختلف و رسالت هر یک را تعریف و طرح‌ریزی کردیم. در حال حاضر وبسایت کارروا از پنج بخش اصلی و اساسی تشکیل می‌شود:

  • کاریابی: شناسایی، ثبت و معرفی فرصت‌های شغلی، کارفرمایان و کارجویان به یکدیگر، وظیفه این بخش است.
  • روانسنجی: ارائه ابزارهای روانشناختی. کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند خود را بهتر شناخته و شغلی متناسب را جستجو کنند.
  • وبلاگ: ارائه‌ی آموزش‌های تخصصی برای عموم کاربرانی که دنبال یادگیری و توسعه‌ی مهارت‌های خویش‌اند.
  • محصولات: ارائه محصولاتی برای ارتقاء توانایی‌ها و خودشناسی بهتر کاربرانی که به رشد خود اهمیت بیشتری می‌دهند!
  • خانه روانشناسان: بخشی تخصصی ویژه روانشناسانی که به دنبال ارتقای علمی و شغلی هستند.

اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

پس از تحقیقات میدانی، تصمیمِ قطعی برای انجام کار، برنامه‌ریزی درخصوص چگونگی اجرای طرحی که در ذهن داشتم و همچنین همزمان با اقداماتی که تاکنون به صورت مختصر توضیح دادم، اقدامات عملی و اداری خود برای رسمیت بخشیدن به کارروا را با اخذِ مجوزِ از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز نمودم. البته در نگرشی کلان‌تر برنامه‌های گسترده‌تری داشتم و دارم اما نقطه‌ی شروع فعالیت‌های‌م را تاسیس موسسه کاریابی و مشاوره شغلی قرار دادم چراکه این آغاز می‌تواند حلقه‌ی میانی و اتصالِ سایر برنامه‌ها باشد.

در نهایت پس از تکمیل مدارک، طی فرایند مصاحبه و پذیرش در آن، اخذ کدمالیاتی و گذراندن دوره‌ها‌ی آموزشی ویژه‌ای در این زمینه، مجوز موسسه کاریابی و مشاره شغلی کارروا را دریافت نمودم.

ثبت نام‌ونشان تجاری در مرکزِ مالکیتِ معنوی سازمانِ ثبتِ اسناد و املاک کشور

انتخاب نام برند، طراحی نشان و اخذ مجوز موسسه اول راه بود و باید مطمئن می‌شدیم که می‌توانیم از هویت خود نگهبانی کنیم، پس اقدامات لازم را برای ثبت نام‌و‌نشان تجاری در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که  زیر نظر قوه‌ی قضائیه فعالیت می‌کند آغاز نمودیم و پس از بررسی کارشناسان، انتشار دو نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و طی فرایندِ قانونیِ طولانیِ مدتی موفق به ثبت نام‌و‌نشان تجاری خود شدیم.

دریافت نشانِ‌ملی‌ثبت‌رسانه‌های‌دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین راه‌‌های احراز صلاحیت‌های قانونی وبسایت‌های فعال در بستر اینترنت بررسی کسبِ «نشان ملی نشر رسانه‌های دیجیتال» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به همین دلیل ما هم به این مهم اقدام کردیم و پس از ثبت وبسایت در سامانه‌ی فوق و بررسی مدارک و مستندات‌مان توسط کارشناسان وزارتخانه، موفق شدیم نشان ملی نشر رسانه‌های دیجیتال را اخذ نمائیم (با کلیک بر روی نماد می‌توانید از جزئیات مجوز اطلاع کسب نمائید).

logo-samandehi

دریافت نماد اعتماد‌ الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت

برای ارزیابی صلاحیتِ وبسایت‌هایی که در آن تبادلات مالی انجام می‌شود، دارا بودن «نماد اعتماد الکترونیک» از وزارت صنعت معدن و تجارت از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما توانستیم در این آزمون هم با موفقیت ظاهر شویم و پس از بررسی مدارک و مستندات‌مان توسط کارشناسان وزارتخانه نماد اعتماد الکترونیک را اخذ نمودیم (با کلیک بر روی نماد می‌توانید از جزئیات مجوز اطلاع کسب نمائید).

داستان کارروا

اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی بانک ملت

پس از اتمام مراحل قبلی نوبت به اتصال وبسایت به درگاهی امن برای تبادلات مالی احتمالی می‌رسید، ما از بین تمامی بانک‌ها «درگاه اینترنتی بانک ملت» را انتخاب نمودیم،‌ احتمالاً اطلاع دارید که اتصال وبسایت‌ها به بانک‌های رسمی و داخلی کشور دارای حساسیت‌های فراوانی است و این امکان فقط به وبسایت‌هایی که از بستر امنی برخوردار بوده، مجوزهای قانونی را اخذ نموده باشند و هویت مدیران آن مشخص باشد اعطا می‌گردد.

پس از بررسی سخت‌گیرانه‌ی کارشناسان، موسسه کاریابی و مشاوره شغلی کارروا با افتخار توانست به درگاه اینترنتی بانک ملت متصل گردد. این بخش بخصوص برای کاربرانی که از خدمات تخصصی ما استفاده خواهند نمود دلگرم کننده و امنیت‌زاست، چراکه در این بستر با خیالی راحت می‌توانند نسبت به تبادل مالی امن اقدام کنند.

کارروا در یک کلام!

اگر بخواهیم کارروا را در چند جمله کوتاه معرفی کنیم باید بگوئیم کارروا ویژند تازه متولدی است که درصدد فرهنگ‌سازی و بهینه کردن فرهنگ کار تخصصی و روانشناسانه است، تا در حد وسع خود به اشتغال آنان که به او اعتماد می‌کنند سامان دهد. کارروا می‌کوشد با استفاده از ظرفیت‌های علمیِ اساتیدِ متبحّرِ روانشناسی، رابطه‌ای کاربردی و موثر بین دانش،‌ کار، کارجو و کارفرما ایجاد نموده و زمینه‌ی رشد و ارتقای دوستان و همراهانش را فراهم نماید؛ بی‌شک در چنین فرایندی خود کارروا هم در کنار شما عزیزان رشد خواهد نمود.

هر چند فعلا از فعالیت‌مان با عنوان موسسه کاربابی و مشاوره شغلی کارروا رونمائی نموده‌ایم، ولی این همه‌ی کار نیست! بلکه شروع یک تولد و آغازِ مسیری طولانی و بلندمدت است؛ امید داریم نهالی که کاشته‌ایم در طول زمان بارور شده و تاثیرات مبارکی در حوزه‌ی اشتغال ایران عزیزمان بگذارد (ان‌شاءالله)، قلّه‌ی ما کارِخوب و حالِ‌خوب مردمان‌مان است، مردمی که مستحق برترین‌هایند، شاید به همین خاطر شیوه‌ی کارمان با سایر کاریابی‌هایی که سراغ دارید کمی متفاوت باشد.

داستان کارروا هنوز ادامه دارد، پس همراه‌مان باشید…